...

Jak szybko zasnąć?

Jak szybko zasnąć?

Jak szybko zasnąć czyli proste i naturalne sposoby na wejście w sen?

Zainspirowany niedawnym wykładem Anny Papaj, która ciekawie opowiedziała o snach jako narzędziu w rozwoju duchowym, postanowiłem nieco uzupełnić ten temat o naturalne metody, które pomagają wejść w sen.

 

Trudności z zaśnięciem mogą pojawić się jako skutek zbyt obfitej kolacji, bólu, naświetlenia, wyziębienia, stresu wywołanego np. planowaną podróżą lub wstrząsającym filmem, kłótnią lub innymi negatywnymi emocjami. Wszystkie takie czynniki łatwo zidentyfikować. Niektóre z nich można opanować stosując jedną z podanym niżej metod, inne trzeba przeczekać lub łagodzić w inny sposób. Są to sytuacje pojedyncze i sporadyczne – takie przynajmniej powinny być. Jeśli jednak każdego wieczoru masz do czynienia z czymś, co utrudnia ci zaśnięcie, warto pomyśleć o zmianie trybu życia. Poza sporadycznymi przypadkami odradzam stosowania środków chemicznych jak tabletki na sen, gdyż potrafią uzależnić i nie są obojętne dla naszego organizmu. W każdym przypadku możesz natomiast skorzystać z opisanych tu technik, gdyż są bezpieczne i pomocne. Na potrzeby tego tekstu ograniczam się jednak do sytuacji, kiedy nie wiemy dlaczego nie potrafimy zasnąć. Kręcimy się z boku na bok, w naszej głowie mamy mętlik myśli, odczuwamy każdą nierówność pościeli, słyszymy każdy szelest zza okna, i nie znamy tego przyczyny. Warto na taką okazję mieć swoją wypróbowaną metodę wspomagania się w wejściu w sen. Takich technik jest bardzo wiele i każdy powinien dobrać najlepszą dla siebie. Podaję kilka wybranych, skutecznych i wypróbowanych.

1. Pierwszy sposób na dobry sen działa również na inne sfery naszego życia i osobowości.

Zapisał je Pitagoras w swoich Złotych Wersetach. Tego filozofa kojarzymy z twierdzenia geometrycznego, natomiast jego nauki były o wiele głębsze. W swojej szkole nauczał o reinkarnacji, etyce i harmonii wszechświata. Jego uczniowie uważali go za Wcielenie Boga. Metodę, która nas interesuje Pitagoras opisał następująco:

 

Sen twoich powiek niech nigdy nie klei, nim zważysz u siebie

Każdy krok minionego dnia, zanim powiesz sam sobie,

Com zrobił złego, com zdziałał, a jakąm zaniedbał powinność.

Od pierwszego zaczynaj punktu, kolejno przechodząc

Dalsze, jeśliś coś złego popełnił, to żałuj, a ciesz się,

Jeśliś żył jak należy. W tej pracy ćwicz i pokochaj

Trudy łamania się z sobą – to droga do boskiej dzielności.

 

Wyjaśniając, przed snem przypomnij sobie swoje uczynki minionego dnia. Od spraw ostatnich do tych z rana. Zastanów się nad nimi, przemyśl i, jeśli trzeba, wykonaj rachunek sumienia. Czasem warto wrócić do jakiejś trudnej sytuacji i w wyobraźni przeżyć ją na nowo, tym razem tak, jakbyśmy uważali za prawidłowe. To pozwoli tobie uspokoić i uporządkować myśli, a w takim stanie łatwo wejść w sen. Jak wspomniałem, ta technika działa pozytywnie na cała naszą osobowość i pod rożnymi postaciami jest polecana w szkołach duchowych i rozwoju osobistego.

2. Akupresura to metoda, która poza poprawą zdrowia i uzdrawianiem, pomaga również na sen.

Polega na uciskaniu odpowiednich punktów na naszym ciele. Takich punktów jest kilkaset i są  połączone kanałami energetycznymi zwanymi meridianami. Każdy z tych kanałów odpowiada za nieco inne czynności organizmu i umysłu. Stymulacja odpowiednich punktów poprawia przepływ energii i wpływa kojąco na zdrowie oraz sen. W prostych przypadkach każdy może stosować akupresurę. W Chinach nawet małe dzieci się uczy gdzie uciskać, kiedy czują jakiś ból. Ty możesz stosować tę technikę przy problemach z zaśnięciem. Wykorzystaj te trzy punkty akupresurowe wspomagające zaśniecie:

  • Hegu – punkt leżący na wzgórku dłoni między pierwszymi kostkami kciuka i palca wskazującego;
  • N1 – punkt leżący na stopie, w jednej trzeciej jej wysokości, we wgłębieniu pomiędzy poduszkami śródstopia;
  • GRT 26 – punkt w zagłębieniu między nosem a górną wargą, nieco ponad połową tego zagłębienia.

Każdy z tych punktów masujemy osobno. Do stymulacji możesz użyć kciuka lub innego palca. Nie uciskaj zbyt mocno i nie masuj zbyt intensywnie, zwykle wystarcza lekki ucisk. Skup się wyłącznie na odczuciu miejsca masowanego. Aby technika przyniosła skutek powinna trwać od kilku do kilkunastu minut.

3. Technika rozluźniania napięć jest tak samo prosta jak skuteczna.

Gdzieś czytałem, że uczą jej nawet żołnierzy, aby pomóc im zasnąć po dniu pełnym stresów. Leżąc w łóżku, przykryj się kołdrą i ułóż wygodnie na plecach. Następnie napnij każdy mięsień swojego ciała na kilka sekund, po czym świadomie go rozluźnij. Człowiek ma w sumie ponad 600 mięśni, ale ty wybierz te najważniejsze. Zacznij od stóp, poprzez mięśnie łydek, ud, pośladków, brzucha, klatki piersiowej, pleców dolnych i górnych, rąk od dłoni po ramiona, szyi, karku oraz twarzy. Skup się na każdym mięśniu osobno. Efekt tej metody jest jeszcze lepszy, gdy dodamy do niego świadomy oddech. Przy napinaniu mięśnia weź głęboki oddech, przy rozluźnieniu powoli wypuszczaj powietrze. Na zakończenie tej praktyki możesz lekko rozmasować punkt między brwiami. Tak wykonana technika powinna rozluźnić cały twój organizm, pozbyć się napięć i wprowadzić cię w błogi sen.

4. Autohipnoza lub autosugestia to potężne narzędzie, które możesz wykorzystywać w każdej dziedzinie życia.

Nasz umysł jest na nie mocno podatny i często nawet nie uświadamiamy sobie, że jesteśmy pod ich wpływem. Aby spożytkować autohipnozę przy zasypianiu wystarczą podstawowe informacje. Gdy już leżysz wygodnie w łóżku powtarzaj do siebie szeptem: „wyciszam moje myśli oraz umysł i zapadam w spokojny sen”. Tę formułę powtórz wolno przynajmniej kilka razy. Możesz ją zmodyfikować według swojego uznania. Pamiętaj aby używać sformułowań w czasie dokonanym tj. zasypiam, a nie zasnę (czas przyszły). Modyfikacją, którą mogę polecić, może być dodatek indukcji sugestywnej 3 x Tak. Polega ona na tym, że mówisz na początku o trzech oczywistych sprawach, na które bezwarunkowo przytakujesz. Może to być np. „leżę w łóżku, mam na sobie piżamę i jest ciemno”. Ważne aby wszystko się zgadzało, mogą to być najbardziej oczywiste i banalne rzeczy. Po tym dodaj pierwszą formułę wyciszającą myśli i wprowadzającą w sen. Ważne aby wszystkie słowa wypowiedzieć na głos, choćby szeptem. Wypowiedzenie ich w samych myślach będzie skuteczne tylko dla bardziej zaawansowanych.

To tylko niektóre z dostępnych metod wprowadzania się w błogi sen. Każdy zainteresowany pogłębieniem tematu znajdzie bogatą literaturę o tej kwestii. Pamiętaj, że na dobry sen ma wpływ wiele czynników odnoszących się do higieny ciała i myśli. Pojedyncze epizody bezsenności nie są niczym niepokojącym i zdarzają się większości z nas. Wtedy śmiało wykorzystaj metody, jakie tu podano. Jeśli cierpisz na chroniczne problemy ze snem to sygnał, że należy podjąć poważniejsze kroki. Środki farmakologiczne rzadko docierają do przyczyn problemu, łagodzą tylko objawy przynosząc jednocześnie wiele innych, często niepożądanych skutków ubocznych. Medycyna naturalna posiada cały wachlarz nieinwazyjnych i pomocnych remediów na stany bezsenności. Warto sięgać do wiedzy naszych przodków i natury. Życzę ci miłego i spokojnego snu!

 

Marcin Wojnarowski

Zobacz także

Terapia refleksologią stóp odmienia życie

Radiestezja na co dzień, czyli z wahadłem na zakupy

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.